In september 2003 zijn zeven studenten aan hun opleiding tot rabbijn begonnen. Vijf van hen zijn in 2008 afgestudeerd en ontvingen op 27 augustus 2008 hun semicha, de Rabbinale bevoegdheid. 
Op 2 september 2012 ontving de zesde student zijn semicha, en werd hij aansluitend geïnstalleerd als 2e rabbijn in de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam.
Op18 mei 2014 ontving de zevende student haar semicha.
 
Afgestudeerd in 2014
 
Rabbijn Clary Rooda (1964) uit Amsterdam:

Clary RoodaClary Rooda, die al een studiejaar aan Paideia in Stockholm achter de rug had, studeerde eerst twee jaar aan de Conservative Yeshiva te Jeruzalem alvorens in het 3e jaar in te stromen, met de aantekening dat zij een aantal modules zou moeten inhalen. Zij heeft intussen haar afstudeerscriptie over Eco-kasjroet afgerond, naast haar werk bij het Parnassia Psychomedisch Centrum in Den Haag. Zij kreeg haar semicha in mei 2014.

Haar eigen verhaal:

‘Het was voor mij niet vanzelfsprekend een joods leven te gaan leiden. Als kind wist ik niet dat ik joods was, mijn moeder en haar familie wilden er na de oorlog niets meer mee te maken hebben. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen ik na een lange zoektocht mijn eerste stap binnen de LJG Amsterdam zette, wist ik: hier hoor ik thuis. Ik ben gaan leren en gaandeweg ontdekte ik de rijkdom, de verdieping, de vreugde en de troost die het jodendom biedt.

Ik ben afgestudeerd in Communicatiekunde en heb vele jaren gewerkt bij de Stichting voor Vluchtelingenstudenten als begeleider van ruim 200 vluchtelingen in het hoger onderwijs en de PR en schriftelijke communicatie gedaan van de Stichting.

Op mijn zoektocht naar meer joodse kennis ging ik een jaar studeren aan Paideia, het Europese instituut voor joodse studie in Stockholm. Daar maakte ik werkelijk kennis met de joodse bronnen en raakte ik gefascineerd door de Talmoed. Vooral de colleges van de docenten van het Hartman Instituut deden mij verlangen naar meer kennis, want hoe meer ik weet hoe meer ik besef hoe weinig ik weet.

Daarna heb ik twee jaar gestudeerd aan de Conservative jesjiewa in Jeruzalem, wat een heel goede voorbereiding was voor mijn studie aan het Levisson Instituut. Na terugkomst in Nederland kon ik daar in het derde jaar instromen.

Mijn liefde voor en kennis van het Jodendom wil ik graag met anderen delen, waarbij voor mij intellect en spiritualiteit hand in hand gaan. Voor velen in joods Nederland is het niet vanzelfsprekend een religieus joods leven te leiden; ik denk dat het feit dat ik mijn eigen weg daarin heb gevonden, anderen kan sterken in hun zoektocht.’

- Lees het interview in Joods Nu
- Lees Clary's afstudeerscriptie

 
Rabbijn Ira Goldberg (1968) uit Skokie (Chicago) en Den Haag:

Ira Goldberg koesterde al lang de wens rabbijn te worden. Hij werd in Chicago in 1968 geboren en groeide op in een familie die sterk betrokken is bij de joodse gemeenschap en kreeg een gedegen joodse opvoeding. Die betrokkenheid bracht Ira ertoe een scala van joodse activiteiten te ontplooien. Hij behaalde onder andere een universitaire graad in Jewish Studies en was professioneel in joodse organisaties werkzaam.

Ira ontmoette Max (Maxine) Marcus in Boedapest. Zij zette zich daar in voor Bosnische vluchtelingen, hij werkte er, in opdracht van de American Joint Distribution Committee, met Hongaarse Joden. Daarna werkten zij in verschillende landen in Afrika, Europa en Azië, steeds gedreven door tikkoen olam, het verlangen de wereld een betere plaats te maken. 

In 2005 kwam het echtpaar, met hun zoon Yirgalem, naar Nederland. Hun dochter Ronit en zoon Saraf zijn beiden in Nederland geboren. Nederland werd niet zomaar gekozen: Max heeft een Nederlandse moeder, haar vader woonde tijdens zijn schooljaren in Amstelveen. Max is aanklager bij het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag. Dit ziet ze als haar opdracht als kind van Sjoa-overlevenden. 

Ira staat voor een Jodendom dat medelevend en pragmatisch is, pluralistisch en egalitair, koesterend en respectvol. Een Jodendom voor mensen die leven in een complexe, vaak moeilijke wereld vol uitdagingen. Hij wil zich blijven inzetten voor tikkoen olam en voor een positief beleefd Jodendom, opdat het goddelijke gezien  kan worden in alle delen van Gods schepping. 

Voor twee interviews, gepubliceerd naar aanleiding van zijn benoeming tot 2e rabbijn in de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam:
Kol Mokum 5772-4, juni 2012
NIW, 15-06-2012


De in 2008 afgestudeerden
 
Rabbijn Marianne van Praag (1956) uit Den Haag:
 
Marianne van Praag
‘Ik ben van huis uit onderwijzeres en heb 25 jaar lang joodse les gegeven in de LJG Den Haag. In Israel heb ik enkele jaren als toeristengids gewerkt. Nu heb ik de kans gekregen en gegrepen om mijn kennis te verdiepen. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar het verlenen van pastorale zorg, met name ook wanneer het gaat om ziekte en stervensbegeleiding. Ook hoop ik de kennis die ik verwerf aan anderen door te geven. 

Nadat ik mijn semicha kreeg heb ik eerst gewerkt als rabbijn bij de LJG Gelderland en de LJG Flevoland. Sinds juni 2012 ben ik rabbijn van LJG Den Haag en help ik de andere twee gemeenten ernaast. Vanaf september 2012 ben ik ook lid van het Management Team van het Levisson Instituut met als verantwoordelijkheidsgebied de BeroepsVoorbereidende Vorming. 
Ik ben getrouwd en heb twee volwassen kinderen en een kleinzoon.’ 

Lees Marianne's afstudeerscriptie.

Rabbijn Albert Ringer (1952) uit Rotterdam:

Albert kleinIk ben van oorsprong kunsthistoricus en heb onder meer gepubliceerd over de synagoge-architect Elte. Daarnaast ben ik reeds jaren actief betrokken bij Liberaal Joods Nederland. Na een carrière als software-engineer heb ik besloten mijn loopbaan een andere wending te geven. Als student ben ik begonnen als Joods Geestelijk Verzorger bij de krijgsmacht en bij het Psycho-Medisch centrum Parnassia in Den Haag. Na het afronden van de studie, ben ik ook aangesteld als rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam en werk daarnaast nog bij de krijgsmacht. Het werk op beide gebieden sluit goed aan bij de opleiding aan het Levisson Instituut en doet mij heel veel plezier. Ik ben getrouwd en heb drie kinderen.’ 


Lees zijn afstudeerscriptie


Rabbijn dr. Kine Sittig (1952) uit Amsterdam:

Foto Kine juli09Kine Sittig (1952) studeerde natuurkunde en architectuur in Utrecht, waar ze in 1986 promoveerde. Zo’n 20 jaar gaf ze les en deed ze onderzoek op het gebied van de neurowetenschappen aan universiteiten in Nederland en Israël. Daarna studeerde ze Semitische talen en volgde de opleiding tot rabbijn in Amsterdam. Op dit moment werkt zij als freelance rabbijn en onafhankelijk onderzoeker aan de Universiteit van Londen.


Een presentatie van haar project (PowerPoint download 66 MB).
Lees haar afstudeerscriptie.


 

Rabbijn Navah-Tehila Livingstone Shmuelit uit Utrecht:

Navah-Tehila‘Ik ben geboren en getogen in Israël, maar stam af van Pools-Chassidische voorouders. Thuis waren we zeer liberaal, met enorme liefde voor Israël en het Jodendom. Hart en ziel van mijn leven zijn joods spiritueel en liturgisch muziek (ik ben zangeres / componiste / docente) en Torastudie. Tijdens mijn studie en mijn werk was ik ook actief als chazzan in LJG Utrecht. Ik hoop een “zingende rabbijn” te worden en mijn kwaliteiten te mogen inzetten voor steun aan en “empowerment” van het joodse volk op allerlei niveaus. Ik hecht ook groot belang aan de ontwikkeling van een volledig gelijkberechtigde plaats voor vrouwen in het Jodendom en het joodse leven. Sinds ik afgestudeerd ben, werk ik als rabbijn bij de LJG Utrecht, en daarnaast zet ik mijn activiteiten op het interculturele niveau voort.’

Lees haar afstudeerscriptie.

Rabbijn Tamarah Benima (1950) uit Amsterdam:

Tamarah klein’De wens rabbijn te worden dateert al van 1987; vijf jaar dus, voordat ik weer bij het NIW terugkeerde (in 1992). Eind jaren tachtig werd ik voor het eerst – in Engeland – geconfronteerd met een vrouwelijke rabbijn en dacht: ‘Dat is het!’ Door omstandigheden kon die wens niet worden gerealiseerd; naar het buitenland gaan voor een opleiding zat er niet in. Terug in Nederland begon ik wel met de studie Semitische Talen, maar mijn hoofdredacteurschap bracht mij van mijn geplande pad; wat overigens fantastisch was voor mijn ontwikkeling.

De beslissing om de opleiding te gaan volgen bij het Levisson Instituut was een van de beste in mijn leven. De opleiding is zeer stimulerend geweest. De kennis die ik al had en de kennis die ik tijdens de opleiding heb verworven, zijn in elkaar geschoven. Alles heeft een plek gekregen, en een richting.
 
In juli van 2009 ben ik geïnstalleerd als rabbijn van de Progressief Joodse Gemeente Beth haTsafon (Noord-Nederland), waar ik al sinds 2005 als stageaire en freelance rabbijn werkte. De gemeente heeft leden in de drie noordelijke provincies: Friesland, Groningen en Drenthe. Sjoel wordt er gehouden in het prachtig gerenoveerde sjoeltje in Zuidlaren, precies tussen Groningen en Assen in. Het is een kleine, maar warme joodse gemeente. Ik kan iedereen aanraden om een weekend in het heerlijke Zuidlaren met zijn prachtige omgeving door te brengen als toerist (het Pieterspad loopt langs Zuidlaren) en als kers op de inspiratietaart een sjoeldienst mee te maken.
 
Toen ik met de opleiding begon, was ik ervan overtuigd dat ik nooit rabbijn van een gemeente zou (willen) zijn. Die overtuiging is dus drastisch veranderd. Ik heb de LJG Heerenveen erbij gekregen en ben ook verantwoordelijk rabbijn voor LJG Brabant.
Het is echt goed om je dienstbaar te kunnen maken in een gemeente. Dat doe ik trouwens ook in de andere gemeenten. In het afgelopen jaren heb ik lesgegeven aan mensen die joods willen worden, met hun partners (als ze die hebben), lewajot (begrafenissen) geleid in Amsterdam, diensten geleid in Amsterdam, Utrecht en Arnhem, en deel uitgemaakt van het Bet Din (rabbinale rechtbank). Sinds een paar jaar ben ik ook lid van de Academische Commissie van het Levisson Instituut. 
 
Naast mijn activiteiten binnen de Liberaal Joodse Gemeenschap beschouw ik het als mijn belangrijkste taken om: 1. contact te maken met de tachtig procent joden die bij geen enkele gemeente zijn aangesloten, 2. een brug te slaan tussen joden, christenen en moslims, 3. informatie over het jodendom te verschaffen aan wie maar wil, waar ze ook zijn, en op allerlei manieren (lezingen, artikelen, programma’s, workshops, retreats).
 
Tegen iedereen die studeren nog als hartenwens heeft, zeg ik: doe het. Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen. Tegen iedereen die intensief joods wil leren, zeg ik: doe het, kom. Laat je niet ringeloren door je leeftijd of andere praktische bezwaren. Neem mij als voorbeeld. Als rabbijn kan ik nog twintig jaar aan de slag. Geen saai leven.’