Programma zesde studiedag, 13 februari 2011
Lokaliteit: LJG Den Haag, Prinsessegracht 26, 2514 AP Den Haag

Naar het huiswerk


  Tijd   Programma  Opmerking/Plaats
    9.30
 
  Koffie en thee
 
 
  10.00!!!    Beginnen precies op tijd  

  10.00-10.55 
    
  Jodendom 1:
  Vervolg 6 januari:
  Machzor Hoge Feestdagen:
  Amida met nadruk op de
  4e beracha
in de Moesaf en Neïla. 
  (Bekijk de Machzor blz. 376-428,
  533-560 en ook de vervangende
  tekst voor de Awoda.)
  Bibliotheek, DL
  10.55-11.10   Pauze  
  11.10-12.00
 
  Jodendom 2:
  Hallel sidoer blz. 682-692
  Alénoe
sidoer blz. 360-362
  Kaddisj sidoer 364-366 en
  BeArtsot HaChajim blz. 30-32
  Klik hier als je het boek niet hebt. 
  Bibliotheek, DL
  12.00-13.00   Lunch   Eigen lunchpakket
  13.00-14.00   Presenteren van een
  voorbereid artikel/boek
  in twee groepen.
  Leslokalen op de
  2e verdieping
  AdL
  14.00-15.00
  Pedagogiek/Didactiek
  Omgaan met gedragsproblemen
  in de klas, kenmerken ADHD en
  autisme.
  Leslokalen op de
  2e verdieping
  AdL
 
 15.00-15.15   Pauze  
 15.15-16.15
 
  Presenteren en reflecteren
  op elkaars lessen, in groepen
  van drie.
  Leslokalen op de
  2e verdieping
  AdL, LA, MvE
 16.15-17.00
 
  Workshop:
  werken met de Rimon leskist 
  Te beslissen
  LA, MvE
 
17.00-17.30   Terugkoppeling
  Opdrachten bespreken
  Evaluatie
  AdL, LA, MvE
  allen









Terug_naar_boven

Huiswerk voor 13/02/11
De lesschema’s en reflecties op de lessen uiterlijk op 1 februari mailen naar Rimon.
 
1. Jodendom 1 en 2
Het op 12 december en 9 januari besproken materiaal nog eens doornemen, eventueel met behulp van Peters geluidsopnames
De aangegeven bladzijden in de machzor Hoge Feestdagen en de sidoer  bekijken, met potlood aangeven welke delen al vorige keer behandeld zijn en wat nieuw is. Noteer de specifieke thema's van de nieuwe delen.
Overzicht van de Amida.pdf
Zie ook toevoeging "Awoda" in JK Moesaf
Vragen richten aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

Jodendom 3  
Praten met kinderen over God, hoofdstuk vijf.
Commentaar/ ‘samenvatting’ n.a,v, vragen in het boek in portfolio noteren zoals je hebt gedan bij de eerdere hoofdstukken.

2. Verdieping van vakinhoudelijke literatuur op het gebied van
    Onderwijskunde en of Pedagogiek en of coachen.

-  Zoek een artikel/ boek waarin één van de tot nu toe behandelde
   onderwerpen aan bod komt. Denk aan effectieve leerkracht
   communicatie,kijkwijzers, leerkrachtcompetenties, persoonlijk
   ontwikkelingsplan, effectief en direct instructiemodel en
   coöperatieve werkvormen.
-  Artikelen kun je vinden door te googlen en het raadplegen van
   bijvoorbeeld de volgende sites: www.lerarenweb.nl,
   www.leraar24.nl; www.lbib.nl; www.balansdigitaal.nl 
   Ook zijn op scholen en in bibliotheken vakbladen te vinden
   als Didactief, JSW, vakbondsbladen, Psychologie etc.
-  Kopieer het artikel 16 keer voor de hele groep.
-  Presenteer het artikel met verwerking aan je medestudenten.
   In totaal duurt de presentatie en verwerking 10 minuten.
-  Geef kort een toelichting op het artikel:
Waarom heb je dit artikel gekozen?
Wat is voor jou een eye opener?
-  Hoe ga je e.e.a. in de praktijk toepassen?
-  Biedt een verwerking aan voor je studiegenoten middels een
   coöperatieve werkvorm (tweepraat, rondpraat, placemat,
   zie hand-outs van 9 januari)
 
3. Uitbreiden van je pedagogische en didactisch repertoire door
    middel door het voorbereiden van Joodse lessen middels
    het lesschema.
    Dit deel van het huiswerk is individueel via e-mail toegezonden
    Reflecties en lessen inzenden voor 1 februari
 
4. Doornemen van de aangeboden collegestof tijdens
    de scholingsbijeenkomsten.
 
5. Monitoren van je persoonlijke ontwikkeling middels het
    bijhouden van je Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP)
    Indien je nog geen goedgekeurd POP hebt ingeleverd ook uiterlijk
    1 februari mailen naar Rimon.
 
6. Praktijkervaring: het geven van Joodse lessen in
    een van de Liberaal Joodse gemeenten.

Terug_naar_boven